مشکل افزایش حجم هاست

یکی از ملاک های انتخاب هاست میزان فضای مورد نیاز برای آن است؛ اما گاهی اوقات حجم زیاد یک هاست باعث می شود نتوانید پلن مورد نظرتان را انتخاب کنید و یا هزینه ی بالایی برای پلن مورد نظرخود پرداخت نمایید اما آیا واقعا این هزینه نیاز است؟ گاهی اوقات ممکن است این حجم فضا در طی ماه ها به صورت ناخواسته به وجود آمده باشد؛ که در زیر سه مورد عمده را مورد بررسی قرار می دهیم:

فولدر Trash در cPanel

در برخی هاستینگ ها از جمله سنترال هاستینگ اگر شما در File Manager یک فایل را حذف کنید، آن فایل واقعا حذف نمی شود؛ بلکه به فولدر دیگری خارج از Public_html منتقل می شود تا اگر اشتباهی در حذف رخ داده باشد فایل قابل بازگشت باشد؛ برخی کاربران در خصوص پر شدن فضای هاست خود تیکت می دهند که هاست آنها بی دلیل پر شده است ! اما فایل های موجود در Trash جز فضای هاست محسوب می شود و باید حذف شود.
گزینه View Trash و Empty Trash در نوار ابزار File manager جهت مشاهده و حذف فایل های موجود در این پوشه است.

cpanel-file-trash02البته اگر بخواهید فایل هایتان را مستقیم حذف نمایید به طوری که وارد پوشه Trash نشود باید در هنگام حذف تیک گزینه زیر را فعال نمایید:

cpanel-file-trash

فایل های لاگ و آماری

فایل های لاگ و موقت ( Temporary ) که ممکن است به مرور زمان حجم زیادی از هاست شما را اشغال کنید،فایل های error_log نیز که ممکن است به دلیل خطا های اسکریپتی ایجاد شود یکی از دلایل افزایش حجم سایت در دراز مدت می باشد. حتی آمارگیر های وب سایت موجود در سی پنل مثل webalizer نیز برای شما فایل هایی خواهد ساخت که جز فضای هاست به حساب می آید. جهت مشاهده جزئیات میزان فضای مصرفی در هاست سی پنل وارد بخش  Disk Usage شوید, در این بخش میزان فضای مصرفی در هر فولدر مشخص است :

cpanel-diskusageهمانطور که در تصویر بالا می بینید در Disk Usage  من مشخص شده که 4.07MB فایل مربوط به ایمیل های من می باشد و 8.66MB در پوشه tmp می باشد که قابل حذف است و با حذف محتویات پوشه tmp  اختلالی در سایت به وجود نمی آید در مواردی ممکن است نیاز باشد قبل از حذف اول سایت را غیر فعال کنید تا سایت در حال پردازش فایلی در این پوشه نباشد.
4.34MB هم فضا توسط دیتابیس سایت مصرف شده است.

فایل های Cache

در برخی اسکریپت ها برای بهینه سازی و افزایش سرعت لود از کش استفاده می شود؛ فایل های کش فایل های موقتی هستند که سایت را از پردازش های تکراری دور می کنند و باعث افزایش سرعت لود وب سایت می شوند؛ در اکثر این سیستم ها با ساخت فایل کش جدید، فایل کش قدیمی حذف می شود چرا که دیگر استفاده نمی شوند؛ ااما ممکن است این کار به دلایلی انجام نشود و نیاز باشد هر چند وقت یک بار به صورت دستی فایل های کش را حذف کنید؛ برای مثال سایت وردپرس یکی از کاربران 5 گیگ فضا مصرف کرده بود؛ در صورتی که بعد از حذف دستی کش حجم سایت به 250 MG رسیده بود! یعنی بالای 4 گیگ کش برای این سایت ! پس همیشه حجم فولدر های کش را بررسی کنید و در صورت لزوم کش سایت خود را خالی نمایید.

 راه حل برای سایت های سنگین

فرض کنید شما یک سایت پر حجم دارید؛ شاید حجم اسکریپت و دیتابیس شما آنقدر هم زیاد نباشد اما شما فایل های زیادی برای دانلود داشته باشید؛ یا اینکه سایت گالری تصاویر داشته باشید و تقریبا اکثر حجم شما تصاویر سایت باشند. مطمئنا باید به دنبال یک پلن هاست با فضای زیاد و قیمت مناسب باشید؛ که طبیعتا هر چه فضای یک هاست بیشتر باشد قیمت آن نیز بیشتر است؛ فرض کنید بعدها به دلایلی مثل مصرف منابع زیاد یا مشکلات وب سرور و دیتابیس یا کانفیگ غیر قابل تغییر هاست مجبور به انتقال سایت شوید؛ آیا انتقال یک سایت حجیم کار آسانی است؟ یا فرض کنید بخواهید از اسکریپت سایتتان بر روی رایانه شخصی خودتان بک آپ بگیرید، دانلود یک بک آپ یک یا چند گیگابایتی کار آسانی است؟ تمامی اینها و مثال های دیگر که خودتان بهتر می دانید فقط بخش کوچکی از مشکلات داشتن سایت های سنگین و پر حجم است. اما راه حل چیست؟

پیشنهاد ما به کاربرانی که چنین سایت هایی دارند استفاده از یک هاست دانلود مجزا است؛ یعنی فایل های اسکریپت اصلی سایت را از فایل های دانلودی و ضمیمه ها و … جدا کنند. شاید بپرسید این کار چه مزیتی دارد؟

اولین موردی که به صورت کامل می توان حس کرد مسئله هزینه است؛ هزینه یک هاست خوب با 10 گیگ فضا شاید کمی بالا باشد اما می توانید با یک هزینه ناچیز این مقدار فضا را به صورت هاست دانلود تهیه نمایید و در عوض برای خود سایت از یک هاست با حجم کم ولی با کیفیت تر استفاده کرد.

مسئله انتقال ؛ جابجایی و بک آپ نیز بسیار مهم است؛ شما به راحتی می توانید در هاست اصلی خود فول بک آپ تهیه نمایید که شامل فایل های ضمیمه و دانلودی نیست که این حجم بک آپ شما را بسیار کم می کند و در صورتی که بخواهید انتقال بدهید نیاز نیست که کل فایل ها را انتقال دهید! فقط سایت اصلی را انتقال می دهید.

افزایش سرعت لود نیز یکی از نکات هائز اهمیت است، فرض کنید کل سایت شما بر روی یک هاست باشد؛ مطمئنا هاست های اشتراکی دارای محدودیت نیز برای پورت و پهنای باند هستند؛ انتقال فایل ها و لود وب سایت از طریق یک هاست بر روی همدیگر تاثیر منفی می گذارند و باعث کاهش سرعت لود خواهند شد اما اگر از هاست دانلود مجزا برای فایل ها و تصاویر استفاده شود؛ علاوه بر طرف شدن مشکل فوق ؛ در هنگام لود وب سایت از طریق مرورگر کاربر؛ چون آی پی سرور فایل با سرور سایت متفاوت است سایت به صورت موازی لود می شود که تاثیر بالایی در افزایش سرعت لود دارد.

مسئله بعدی موقعیت مکانی است؛فرض کنید اکثر کاربران شما ایرانی هستند؛ شاید در لود یک وب سایت سبک تفاوتی نداشته باشد که هاست شما در ایران باشد یا در نقطه ی دور جغرافیایی؛ اما در هنگام دانلود یا نمایش فایل های حجیم تر  موقعیت جغرافیایی سرور بر سرعت تاثیر مستقیم دارد؛ زمانی که سایت شما بر روی یک سرور در نقطه دور جفرافیایی باشد، هاست دانلود شما می تواند در ایران باشد و فایل هایتان از ایران لود شوند!

این موارد فقط برخی از موارد قابل اهمیت در خصوص لزوم داشتن یک هاست دانلود برای سایت های این چنینی است؛

اتصال هاست دانلود از طریق تنظیمات DNS امکان پذیر است و می توانید با یکی از ساب دامین های سایت خود به سرور دانلود متصل شوید؛ مثل:

dl.yoursite.com

برای اتصال اسکریپت خودتان به هاست دانلود نیز باید FTP پشتیبانی کند؛ برای مثال در وردپرس توسط این افزونه می توانید فایل های خود را هنگام آپلود در پنل مدیریتی به جای هاست فعلی به سرور هاست دانلود خود آپلود نمایید .

موفق و سربلند باشید

24 نظر برای “مشکل افزایش حجم هاست

  1. mohammad می‌گوید:

    اطلاعات یک ایمیل در سیپنل حذف کردیم و قبل از آن بکاپ نگرفته ایم، حالا به این اطلاعات نیاز داریم آیا راهی برای بازگردانی آن وجود دارد?

  2. سلام واقعا ممنونم از شما خیلی مطلب مفیدی بود.تشکر فراوان سایت من الان خیلی سرعتش بالارفت http://pfrproject.ir
    سرعتش خیلی بالا رفت و هم چنین خیلی از حجمش کم شد تشکر فراوان از شما مدیری محترم.

  3. فاطمه می‌گوید:

    سلام من یه وب طراحی کردم که وقنی روی بعضی اینکها میزنم به جای اینکه وارد اون قسمت بشه از صفحه اصلی خارج و یهو وارد یاهو میشه.هاستم ماله cpanel هست اونا گفتن احتمالا یابد هاست پر شده باشه.توی تصویری که بالا نشون دادید قسمت Files in hidden subdirectories. برای من کاملا پر هست این قسمت مربوط به چی میشه؟؟؟آیا اشکال داره اگر حذفش کنم؟؟

    • سنترال هاستینگ می‌گوید:

      فایل های hiden معمولا فایل هایی هستند که خارج از پوشه public_html هستند و در فولدر هایی که با . شروع می شوند قرار میگیرند،
      باید چک کنید در کدام پوشه هستند،ممکن است مشکل ایجاد کند

  4. با سلام و خسته نباشید
    من یه سایت فروشگاهی وردپرسی دارم وقتی 1 گیگ فضا پر شد دیگه عکس های جدید نشون داده نشد ، فضا رو افزایش دادم اما بازم هر محصولی رو وارد می کنم بازم نشون نمیده.لطفا راهنمایی می کنید ممنون

  5. فولدر ترش رو پاک کردم 10 مگ اطلاعات داشت. بعدا حتی برخی فایل های ترش رو هم پاک می کنم. ولی وقتی آمار دیسک رو نگاه می کنم و یا قسمت دیسک یوزیج هیچ کاهشی نمی بینم. چرا؟

    • سنترال هاستینگ می‌گوید:

      در سی پنل گاها نمایش آمار این چنینی به صورت آنی نیست و اطلاعات آماری مثل حجم و … ممکن است هر چند ساعت به روز می شود.

  6. ناشناس می‌گوید:

    سلام

    من یک هاست اشتراکی با این ویژگی ها دارم:

    ۲۰ گیگابایت حجم

    ۳۰۰ گیگابایت پهنای باند

    ۱۷۰۰ مگاهرتز پردازنده

    حجم دیتابیس: ۱ گیگابایت

    امکان این وجود داره من روی هاستم چند وبسایت راه اندازی کنم هیچ کدوم از وبسایت های من دانلود سنگین ندارند…در واقع بزرگترین چیزی که روی سایت های من آپلود میشه عکس هست. سایت من عضو گیری هم داره… هر عضوی هم امکان آپلود عکس پروفایلش و داره… من هنوز سایتهام و راه اندازی کامل نکردم… و در حال طراحی قالب ها هستم… اگر بخوام روی این هاست یک سایت گالری عکس وابسته به سایت اصلی داشته باشم آیا به مشکل میخورم؟ سایت دوم هم سایتی هست که داستان مصور در اون قرار می گیره… با این حساب من به مشکل خواهم خورد؟ سایت اولم یک سایت طرفداری سریال خاصی هست که گالری عکس وابسته به اونه… سایت دومم یک سایت داستانی هست که بخش مهمی از اون رو تصاویر تشکیل میده… خیلی برام مهمه بدونم آیا این هاست برای این سایت ها کفایت میکنه یا باید قید گالری عکس و بزنم…

    • سنترال هاستینگ می‌گوید:

      با سلام؛
      تمامی این موارد بستگی به سرویس دهنده شما دارد، از نظر منابع برای شروع کافی است اما باید با سرویس دهنده خود در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *